Koberce K+K

Klub K+K Vstupte do klubu K+K! Získejte SLEVU a další výhody hned na Vaši první objednávku!Zaregistrovat se

Vzestupy a pády jednoho z prvních řetězců s podlahovými krytinami v ČR

Firma Koberce K+K neodmyslitelně patří k průkopníkům na českém trhu s koberci a PVC. Byla jedna z prvních v porevolučním období, která začala systematicky nabízet maloobchodní prodej koberců a dalších podlahových krytin. Málokdo tuší, jak dramatický příběh stojí za jejím dnešním stabilním místem na trhu. Firma si za téměř 30 let své existence prošla obdobím slávy a hojnosti, ale také málem nepřežila téměř 10 let soudních sporů mezi společníky, aby se nakonec naučila prodávat koberce a PVC přes internet. K+K příběh vypráví syn zakladatele a nynější majitel Martin Kozák.

Martine, kdy a kde byla založena firma Koberce K+K?
Firmu založil v roce 1993 můj otec spolu se svým tehdejším kamarádem z dětství. Oba pocházeli z Karlových Varů. Otec pak žil v Příbrami, kde byla firma také nakonec založena. První role jsme skladovali ve stodole starého statku v obci Pičín, kde zároveň bydlela naše prababička. Otec rozvážel koberce po okolí a vlastně fungoval jako jakýsi podomní prodejce koberců. Pamatuju si, jak role tehdy vozil na střeše Fiatu Uno. V roce 1994 se podařilo získat do pronájmu objekt bývalých sběrných surovin. Stav budovy odpovídal dosavadnímu oboru podnikání, takže si dokážete představit, jak asi vypadal. Otec si půjčil peníze na rekonstrukci a následně jsme otevřeli první prodejnu s koberci z celé sítě K+K. Později se Příbram stala jakýmsi synonymem společnosti Koberce K+K. Nejen že v Příbrami bylo sídlo firmy, ale jezdili sem všichni významní zástupci výrobců podlahových krytin z Belgie, Francie, Holandska apod.

Vidím, že na ty začátky rád vzpomínáte. Jak se firma dále rozvíjela?
Ze začátku všechno vycházelo opravdu skvěle. Společnost Koberce K+K v 90. letech rostla nevídaným tempem, a to až na 42 prodejen. Stala se největší sítí prodejen s podlahovými krytinami v ČR. Po kobercích byl tehdy obrovský hlad a navíc ještě neexistovala konkurence v podobě laminátových (později vinylových) podlah. Ty se v ČR začaly hodně prodávat na přelomu milénia v hobby marketech, které po roce 2000 rostly jako houby po dešti. Nízká cena laminátových podlah ale také odpovídala jejich kvalitě. Současně v témže období vznikaly další konkurenční prodejny s koberci a boj na poli podlahových krytin přitvrdil. Trh se začal přirozeně transformovat. Co jsem si z tohoto období odnesl? Že žádný strom neroste do nebe.

Říkáte, že žádný strom neroste do nebe. Tuším tedy, že přišlo horší období?
Máte pravdu. Prodeje koberců po přelomu milénia již zdaleka nebyly takové jako ve zlatých devadesátých letech. V roce 2004 došlo k prvním názorovým střetům mezi společníky, jak a kam loď pod názvem K+K vést dále. Nejprve to vypadalo, že se vše zvládne sametovou cestou. Společníci se dohodli na postupném a pozvolném rozdělení společnosti na dvě samostatné jednotky s tím, že by tento proces měl být ukončen nejpozději do roku 2008. I když se vzájemný dialog postupně zhoršoval, tak si společníci v červenci 2008 ještě byli schopni společně sednout k jednomu stolu, aby podepsali za účasti právníků a notářů finální „rozvodové“ dokumenty. Jaké však bylo naše překvapení, když nám po dvou měsících přišla od bývalého společníka z Karlových Varů první žaloba, v níž zpochybnil do té doby provedené úkony, které vedly k rozdělení společnosti. Následně nám od něj začaly chodit další a další žaloby, celkem jich bylo asi patnáct. Bývalý společník si usmyslel, že se nespokojí jen s polovinou firmy (nutno podotknout, že s tou větší, co mu zůstala), a chtěl ji mít celou jen pro sebe a to včetně obří prodejny v Praze Řepy, která na přelomu milénia patřila k největším prodejnám s koberci v Evropě. A tak jsme najednou byli nuceni čelit sérii zcela nesmyslných žalob. Do té doby jsem u soudu nikdy nebyl.

Věřím, že to muselo být pro Vaši rodinu náročné. Když pominu soudní spory, jak se dařilo prodejům?
Právě že špatně. Aby toho nebylo málo, přišel hned z kraje roku 2009 obrovský propad maloobchodu díky světové recesi, kterou rozpoutal pád banky Lehman Brothers na podzim 2008. Ubránit se patnácti žalobám nás stálo nemalé finanční prostředky a do toho se nám o cca 30 % propadly tržby ve srovnání s rokem 2008.

Muselo být těžké ukočírovat soudní tahanice v kombinaci s tak velkým propadem tržeb.
Na začátku se mi to jevilo jako skoro nemožné. Přípravou na soudní jednání a pobíháním po soudních síních jsme trávili neskutečné množství času a nezbýval nám téměř žádný prostor na to, jak dostat firmu co nejrychleji z krize ven. Hlava nám šla kolem z toho, jestli nesmyslné útoky bývalého společníka vůbec ustojíme a jestli nás to nakonec nepoloží. Když pominu peníze, které jsme museli vynaložit na právní zastoupení, tak asi nejhorší byl ten pocit promarněného času. Člověk ten čas mohl daleko efektivněji věnovat rozvoji společnosti, rodině, koníčkům. Navíc jsem měl tu nemilou možnost se seznámit se stavem českého soudnictví. Není nic horšího, než když s právníkem věnujete x hodin přípravě, sepíšete svou argumentaci a pak při samotném projednávání u soudu poznáte, že soudce naše vyjádření čte úplně poprvé a vůbec na to není připravený, tak to je skoro k pláči.

A jak jste vlastně celé toto období zvládal Vy osobně?
Bylo to náročné. Uprostřed toho všeho se nám narodila dcera, přestěhovali jsme se do nového domku, oženil jsem se. Navzdory všemu pěknému mě užírala obrovská nejistota, zda to celé ustojíme, protože už moc nescházelo. Pomyslný vrchol společníkovo počínání přišel v roce 2013. V prosinci toho roku zemřel můj otec a zhrzený společník své činy dotáhl do totálního absurdna. Tři dny před otcovým pohřbem přepadl naší příbramskou pobočku s vyhazovači z karlovarských diskoték a násilím nás donutil prodejnu opustit. To mi připomnělo divoké devadesátky, které jsem do té doby znal jen z televize.

To zní opravdu jako ze špatného filmu. Jak nakonec soudní tahanice dopadly?
Postupně se ukázalo, jak nesmyslné, marné, zbytečně a nákladné bylo konání bývalého společníka. Svými žalobami nedosáhl vůbec ničeho. Polovinu firmy Koberce K+K, která mu tehdy zůstala, již dávno potopil, myslím, že přišel i o svůj dům, část jeho rodiny se k němu již nehlásí…
Jak jsem postupně začal vidět světlo na konci tunelu, co se našich sporů týkalo, tak se i svět a domácí ekonomika začaly otřepávat z krize. Zákazníci se pomalu ale jistě opět začali vracet na naše prodejny. Nakonec jsme z toho všeho vyšli vítězně. Podařilo se nám zachránit firmu před útoky, které ji měly položit, a současně jsme překonali velkou ekonomickou krizi. Mohli jsme začít vyhlížet lepší zítřky.

Co jste si odnesl z tohoto období?
Že co člověka nezabije, to ho posílí. Byla to válka, která nakonec trvala přes 10 let, ale já z ní vyšel silnější a věděl jsem, že mě již jen tak něco nerozhodí. Byla to drahá a nervy drásající zkušenost, ale teď když se ohlédnu zpět, tak jsem za ni vlastně i do jisté míry vděčný. Prostě mi ji přinesl život a všeho si nyní i více vážím. Ale opakovat ji už opravdu nechci, jedna taková stačila.

Takže ze soudních sporů jste vyšli vítězně. Jak jste se ale dostali z krize?
Bylo jasné, že to chce nové nápady a strategie, jinak že to nedopadne dobře. Začali jsme se vzděláváním našeho týmu prodejců. Také jsme se jako firma začali pravidelně pracovně setkávat, což jsme do té doby (a to ani v době, kdy se dařilo) nikdy nedělali. Navíc jsme v tom samém období vsadili na dobrou kartu – na prodej kvalitní a tudíž i dražší PVC krytiny Texline od známého výrobce Gerflor. Uprostřed ekonomické krize jsme zariskovali a zadlužili jsme se na pořízení třech plně naložených kamionů, které jsme museli uhradit předem, jelikož jsme s výrobcem neměli žádnou historii. Naši zaměstnanci si tehdy pomyslně ťukali na čelo, proč v době krize sázíme na nákup drahých (ale kvalitních) rolí PVC, které jsme do té doby nikdy neprodávali. Nicméně naši prodejci přišli této krytině rychle na chuť, začali produktu věřit. Mnoho z nich jej má i doma a přesvědčit zákazníka o jeho kvalitě již pro nás není problém. Dnes máme s výrobcem Gerflor nadstandardní obchodní a přátelské vztahy a řadíme se k předním prodejcům PVC na textilní podložce v ČR.

Evidentně to byl dobrý tah. A jak se firmě dařilo po smrti jejího zakladatele?
Přišlo období nového po-krizového rozkvětu. Asi od roku 2015 nám začala čísla jít každoročně postupně nahoru, realizovali jsme i zajímavé komerční zakázky na klíč a naši zákazníci opět začali mít chuť nakupovat. Ve srovnání s roky minulými se zdálo, že se opět vše začalo zalévat sluncem, navíc naše soudní tahanice měly už jen slabé dozvuky.

Tuším, že se opět něco zvrtlo?
Přesně tak. Tvrdý náraz přišel na jaře 2020, když vláda ČR v souvislosti se šířením nákazy Covid-19 přes noc uzavřela maloobchodní prodej a my stejně jako mnoho dalších prodejců zůstali odříznutí od zákazníků. Přišli jsme z ničeho nic o tržby, ve firmě přestala proudit hotovost a my nevěděli, jak dlouho to bude trvat. Museli jsme něco udělat, abychom vrátili firmě zpět krev do žil.

Jistě, covidový náraz byl pro mnohé zničující. Vláda vám zavřela prodejny, co jste tedy udělali pro to, abyste do firmy vrátili část tržeb?
Náhoda tomu chtěla, že jsme krátce před lockdownem angažovali zkušenou posilu na marketing. Ve spolupráci s ní a naší on-line agenturou jsme začali prakticky ze dne na den vydupávat ze země nový e-shop s podlahovými krytinami. A tady jsme u další transformace trhu. Když by mi v roce 2019 někdo řekl, že budeme mít několik měsíců zcela zavřené prodejny a role koberců a PVC budeme prodávat přes e-shop, poklepal bych si na čelo.

Jak se vlastně takový e-shop buduje? Koberce a PVC přeci jen nejsou typické produkty, které si člověk koupí přes internet jen na základě fotek.
V on-line prodeji jsme do té doby neuměli vůbec chodit. Byly to další nervy a spousta práce, se kterou jsme neměli žádné zkušenosti. Nikdo z nás nevěděl, jak elektronický obchod správně a efektivně nastartovat. První půlrok byl opravdu velmi náročný a dnes se divím, že s námi agentura za náš nátlak neukončila ze dne na den spolupráci. Za to jim patří velký kredit. V létě 2020 se sice prodejny na čas otevřely, ale na podzim 2020, tedy na absolutně nejlepší prodejní část roku, se znovu zavřely. Nicméně listopad pro nás byl rekordní měsíc – samozřejmě mluvím o on-line prodejích. Naučili jsme nejen zákazníky, ale nakonec i sami sebe, že podlahové krytiny jsou komodita, která se dá úspěšně prodávat on-line. Svědčí o tom prakticky minimální vratky zboží.

Loňský rok jste tedy zvládli. Jak pro vás začal rok 2021?
V roce 2021 jsme byli nakonec zavření více jak 4 měsíce bez přerušení. Ale dokázali jsme se dané situaci přizpůsobit a najet na nový on-line prodej. Byla to jednoznačně týmová spolupráce. Táhli jsme všichni za jeden provaz a nikdo nepropadl panice. Velká zásluha patří týmu, který se nám staral o obsluhu e-shopu, protože ti jeli na hranici svých možností. Dík náleží i personálu na prodejnách. Ostatně většina našeho týmu pamatuje jak zlaté časy devadesátých let, tak již zmíněné období temna a nyní zase dobu „e-shopovou“. Já považuji kvalitní tým jako absolutní základ našeho byznysu. Jsem na ně pyšný a do jisté míry tvoříme takovou týmově - rodinnou firmu.

TOP